Thursday, September 27, 2012

बेतरतीब

It is collection of some of the FB comments

That sounds convincing reason for making themselves miserable by turning the means (money) of life into its end.Once I asked a high profile doctor ( a school classmate) what knowledge you have gained that you are selling it so high? I happened to run into him at an airportafter 40 years and he could, surprizingly, recognize me.( except coming and greying of beard
and balding of head, my physical dimensios have remained amost constant). Next evening I was tobe in his town and asked him to meet in the evening. husband and wife run a clinic-pathological lab-hharmacy and make lot of money(from indian standard) everyday . he said that they do not step out of their house out of fear of being kidnaped for ransome, notwithstanding to regular payment of protection money to a local mafia, who happens to be a member of Parliament also. I felt bad about miseries they have bought by making so much money. In capitalism only capitalist can accumulate, others, howsoever high paid executives/professionls are only under the illussion of accumulation[२२.०५.२०१३]


मैं तो मुक्तिबोध के गद्य से ज्यादा प्रभावित हूँ(कम पढ़ा हूँ लेकिन कविताओं से भी कम प्रभावित नहीं हूँ. अभिव्यक्ति के खतरे वाली लाइन तो जहाँ-तहां पेलता रहता हूँ.)  'पंचम' के लिये "विपात्र" का नाट्य-रूपांतरण (१९८६ -८८ के दौरान कभी. इस दौर के अपने किसी लेखन की कोई प्रति नहीं है मेरे पास. लानत है ऐसी संरक्षण क्षमता पर. वह निंदा का अलग विषय है)करतेसमय जो आह्लादित-आनंद आया, भूलता ही नहीं. Khurshid Anwar, दोस्त मैंने उर्दू शायरी (या ईमानदारी से कहूँ तो कोई भी शायरी ज्यादा क्या ठीक-ठाक से कम भी नहीं पढ़ा है लेखक/दार्शनिक न्याय-अन्याय का सृजन नहीं करते. वे पहले से ही समाज में मौजूद होते हैं. दार्शनिक/लेखक उस न्याय-अन्याय पर अपनी प्रतिक्रया भर देते है.. लेकिन कैफी की सुनी और पढ़ी कई रचनाएं सुनते-पढते समय सर्वकालिक लगीं थीं. कुछ रचनाएं इतना छू जाती हैं कि एक बार पढ़ने/सुनने से ही याद रहती हैं. इस अर्थ में सभी रचनाएं समकालिक ओटी हैं. इन्ही समकालिक रचनाओं में कुछ सर्वकालिक हो जाती हैं. (27.09.2012)

मैं भी कुछ इन्ही हालात में जे.एन.यू. पहुंचा था. इलाहाबद में डी.आई.आर. से छूटा था मीसा में वारंट था.  भूमिगत ठिकाने के तलाश में इलाहाबाद के सीनियर डीपी त्रिपाठी को खोजते-खोजते जे.एन.यू. पहुंचा और ठिकाना मिल गया. गणित जनता था इसलिए रोजी-रोटी के लिये ज्यादा संघर्ष नहीं करना पड़ा. १९७७ में आपातकाल के बाद वश्वविद्यालय खुलने पर जर्मन भाषा में प्रवेश ले लिया. सालभर बाद लगा कि समाजविज्ञान पढ़ना चाहिए तो राजनीतिशास्त्र में दाखिला ले लिया. मृत-कम  मीन्स छात्रवृत्ति के साथ मुफ्त कमरा हम जैसे गाँव के पहली पीढ़ी पढ़ाई करने वाले लोगों के लिये वरदान था. जे.एन.यू और स्वर्गीय घनश्याम मिश्र जिन्होंने मुझे पहली शरण दिया उसके बाद रमाशंकर सिंह (सुल्तानपुर)  के कमरे में रहने लगा और वे कुछ दिनों के लिये  घर जाकर कई महीनों में लौटे और मेरे पास सिंगिल सीटेड रूम था. तत्कालीन जनेवि समुदाय ने मुझे बाहरी होने का अनुभव नहीं होने दिया और प्रवेश लेने से १० महीने पहले ही मैं वहाँ के छात्र समुदाय का सदस्य था. सभी का आभार एक एक कर लिखने में सूची लंबी हो जायेगी इस लिये एक  वारंटशुदा खानाबदोश को अपनत्व देने के लिये पूरे समुदाय का आभारी हूँ. जेएनयू के साथ मुझे अपने गाँव-देश की अनुभूति होती है.(30.09.2012)

आपने कहा कौन चोर नहीं है? एक सनाकीपन की हद तक ईमानदार इंसान आपके फैसलाकुन वक्तव्य का अध्हर पूँछ रहा है? देश और कैसे नीलाम होगा? २० साल मे देश कहाँ पहुँच गया? नव-उपनिवेशवादी गुलामी के कगार पर. किसी लार्ड क्लाइव की जरूरत नहीं है सारे सिराजुद्दौला मीर जाफर बन गए हैं और उसी की मौत मरेंगे.लाखों किसान आत्महत्या कर चुके हैं. लाखों आदिवासी और किसान बेघर होकर डर-डर भटक रहे हैं. २२ साल पहले डालर के कीमत १० रूपये थी अब ५० रूपये से अधिक. देश की संपत्ति मनमोहन और चिदंबरम जैसे कारपोरेटी दल्ले निजी फायदों के लिये देशी-विदेशी भूमण्डलीय पूंजी को औने-पौने दामों में बेच रहे हैं.जैसे  अंग्रेजों ने कुछ अन्ग्रेजी पढ़े लिखे दलालों के जरिये अपनी लूट का औचित्य साबित कर रहे थे वैसे ही नव-उपनिवेशवादी कारपोरेट पढ़े-लिखे जाहिलों का इस्तेमाल अपनी लूट का औचित्य साबित के लिये कर रहे हैं. कहाँ से कहाँ पास्को/वेदांता/टाटा/अम्बानी पहुंचे हैं और भारत के दलाल पूंजीपति इन नीतियों का बढ़-चढ कर स्वागत कर रहे हैं. कहाँ से कहाँ तक पहुंचे हैं मंत्री/विधायक/सांसद जिनकी घोषित संपत्ति (जो अघोषित का अंश-मात्र है) ५ सालों में बिना किसी आमदनी के श्रोत के बढकर कई गुना हो जाती है.और कहाँ से कहाँ पहुंचे हैं ज्यादा वेतन पाने वाले कारपोरेटों को अपनी अंतरात्मा बेच चुके कारपोरेटी और सरकारी अधिकारी जो अपने व्यर्थ संपत्ति को देश का आगे बढ़ना बता रहे हैं. ये देशद्रोही कमीने जाहिल हैं जिन पर तरस आता है. भूमण्डलीय पूंजी के दो कौड़ी के इन दल्लों को इतना भी नहीं समझ आता कि एक जीवन के लिये अपार धन नहीं चाहिए. ये इस संपत्ति का क्या करेंगे? विदेशी-देशी बैंकों में जमा करेंगे, बांड-शेयर खरीदेंगे या मरणोपरांत असुरक्षा के लिए बीमा करायेंगे और प्राकारंतर से यह पूंजी कारपोरेट के ही इस्तेमाल में आती है. इस तरह ये मूर्ख मुफ्त में अपनी अतारात्मा बेचते हैं. [०५.१०.२०१२]

Neo-colonialism is more dangerous as it is not visible in the way colonialism was. The highly developed imperialist capitalism that has become global as the present finance capital is no more  geo-centric either in terms of source or in terms of investment,has nestled everywhere, settled everywhere, and the concentration and centralization of capital  has reached its climax. The intensity, volume and density of its plunder, exploitation and oppression is acquiring titanic magnitude. Its target is continuously extending and becoming more pervasive: extending from poor; adivasis; peasants; industrial and institutional workers to petty bourgeoisie, small capitalists, unorganized urban proletariat and the lower middle classes. The next target will be the middle class that is welcoming the FDI as an inadvertent ally of the neo-colonialism. Sartre, in the preface to  Franz Fanon's 'The Wretched of the Earth', "Not so long ago earth inhabited 200 million people  -- 500 million men and 1500 million natives -- former had the word and the later the use of it. ...............  " This prophetic analysis of colonialism is proving more relevant and true in the present neo-colonialism. We must resist. Ideological/intellectual resistance is more pertinent.   [05.10.2012]

In 1992 Europe and US officially celebrated Quint-centenary of Columbus's discovery of a place that was already discovered by others thousands of years ago who had developed an advance civilization. If development of cities is any parameter if civilizational development, the population of central American city Aztec was 6.5 times the population of most advanced European city, Madrid. I wrote few articles that time, one in Pioneer (It was quite readable then) "Celebrating 500 years of Slavery" the clipping of which(like many other) I have misplaced.. [05.10.2012]

The entire corporate media is busy demonizing Chavej as they were doing with Castro along with helping the Criminal Instigation Agency(CIA) of the Underworld Satan of Americas(USA) to cowardly assassinate him. They did not succeed in killing Castro but they had killed Com Che who has become bigger threat to imperialism than he was when alive. These neo-Nazis, think by cowardly killing the individual they can get rid of ideas, they are fools, Che continues inspiring the revolutionary forces world over. There is no country where Che sticker and Che cap is not popular among the youth. Long live Che, red salutes. Good Luck Chavej .   [07.10.2010]

With the capital becoming global the conditions of working classes in the imperialist countries notwithstanding the little crumb they receive from  the imperialist plunder, would sooner or latter become at par with the their counter parts in the neo-colonies. Present corporate capital is global in the sense that it is no more geo-centric either in terms of source or investment. And the capitalists' aim is profit not national service. With at par miseries and impoverishment with their Third-world counterpart, a new working class internationalism would emerge leading to new world revolution.   [8.10.2012]

No. They(the professionals like the doctors and lawyers and high executives) do not fit into the category of petty bourgeoisie who though living on wages including a share (little bigger crumb) in the non-capitalized surplus and harbor the illusion of being part of the ruling classes.  Their vested interest gets aligned with the interest of ruling classes to whom they have sold their conscience. The interst of ruling classes become their interest. They are  under illusion of accumulation ignorant of the fact that in capitalism only capitalst can accumulate and others howsoever high wage earners they may be, are only under the illusion of accumulation as their investments give them the illusory feeling of ownership byuy poting their ill-earned or un-earned income on disposal of the corporate.  They could be broadly placed in the category of  Andre Gunder Frank's category of lumpen bourgeoisie(1972), derived from Marx's notion of Lumpen proletariat in the "Eighteenth  Brumaire of Louis Bonaparte", translated in the present context of the global, imperialist capital that has lost geo-centrality.This strata by definition and by circumstances come under the category of working people as they earn their survival by mental/manual labor. The are working class in-itself (Marx: Poverty of Philosophy) and not only are incapable of becoming class for itself  but are biggest hindrance in the way of  the under-privileged working class from becoming class for itself.   [08.10.2012]

It is very early morning here in India, have to begin the day in the real world, so good by with the last comment here for now> I have been following (not this year) the presidential debates since late 1970s but find no difference b/w them(Dem and Rep) on any major issue except superfluous ones like evolution theory /gay rights etc. The compete in showing to be bigger imperialist in the name of abstract American interest. Unfortunately the internal contradiction of ruling classes are projected as the national political contradiction to blunt the edge of the major contradictions. In India the internal contradictions of 2 imperialist agents - Congress and BJP are projected as the national contradiction blunting the edge of the major contradiction b/w imperialism and the people as a whole. We must be aware and expose these designs to forge global unity of democratic forces. [१२.१०.२०१२]


In 1891 the wage earners in the US were 23% and 93.7% in 1991 and law of concentration and centralization of capital is accentuated and the 1% v/s 99% might not be just a metaphor
US imperialism is now eyeing on the land and water resources of third world like India and find the comprador rulers of these countries subservient to the imperialist interests


5:32am
yes only 6.3% of US population control nation's economic structure. no. must have further shrinked. so 1% metaphor must be close to reality
This is from World Bank data
So the American interst orchestrated by US ruling classes is the corporate intersts only. the working people get a crumb from the imperialist plunder and are swayed by capitalist ideology of nationalism
US poor is paying for killing the poor of Iraq/Afghanistan/Pakistan and Latin America
Cuba and Benzuela are posing threat to US hegemony in the region and hence are demonised bt corporate media.[19.10.2010]

Division of the country was a colonial design that promoted both communal isms. Muslim League was formed by reactionary elements Muslim aristocracy ob behest of colonial rulers who too promoted formation of Hindu Mahasabha and subsequently RSS and Jamat-e-Islami. The colonially designed reactionary organisation not only worked as support base for colonizers but went ahead into injecting the venom of communal hatred in a protracted campaign. Had it not been so, a secular and probably atheist Jinna would not have been able to garner communal support. When the partition resolution was eventually accepted in AIICC with Gandhi's nod, the country was already witnessing unprecedented bloodshed spearheaded by the lkeaders of RSS and jamat-e-Islami. Shyama Prasad Mukherji the first President of Jansangh was among the prominent leaders conducting the killings. The army under Mountbatten did not act. When killings were beoing conducted in Delhi, the then Home Minister Sardar Patel refused Nehru's advice to use army to stop the bloodshe
d. Holding Jinna singlehandedly responsible for partition would be injustice to the history.[19.1.2012]


सही कह रहे हैं, लेकिन यह योगदान उल्लेखनीय नहीं होगा. संस्कृति का प्राकार बदलना होगा, आइये नारी-विरोधी शब्दावली की गालियों और मुहावरों के सायाश सम्पूर्ण वहिष्कार करें. बेटी को बेटा कहकर शाबाशी देना बंद करें और जेंडर-मुक्त शब्दावली का निर्माण करें. इस युवती के प्रतिरोध और सहादत ने समाज और सत्ता को झकझोर दिया. दिल्ली में छात्रों का इतना बड़ा जन-सैलाब अभूतपूर्व है. सलाम तुम्हारी शहादत को. तुम्हे नाम से सलाम भी नहीं कर सकता क्योंकि समाज और मीडिया के दोगलेपन ने तुम्हारा नाम गोपनीय रखा है. तुम्हारी शहादत के बाद सार्वजनिक हो. जब तलक दम है हम तुम्हे मारने न देंगे. [जनवरी २०१३]


These are 2 comments on a post on drug testing in the campuses:

No drug testing but educating the children about drugs. There are 2 categories of drugs, the natural, i.e. what I call the herbal drugs and the chemical ones. Chemical drugs like heroin destroys your body and personality but herbal drugs do not do that. Herbal drugs are the marijuana products -- grass and hashish. Why do the young people resort to drugs? For the illusion of happiness, if they get the real happiness they would not run after the illusion. First thing that could be done is to stop regimentation of children in families and schools in the name of so-called discipline, which as children we have suffered ourselves. Just juxtapose while dealing with the issues of the students. They are intelligent people with infinite creative energy that mostly goes unchannelized.  

Laws are made by the representatives who win the elections on the basis of corporate funding and the aim of a business house is maximization of the profit, hence the law makers create an illusion of being peoples' representatives but in fact they are representatives of the general interests of the global capital controlled by handful of  global corporate. Israeli PM confessed in the WTO meeting that 40 global corporates control more capital than all the governments of the world and hence they be allowed to manage the governance of all the countries. LOL thats what is happening. [२७.०१.२०१३]

I feel like writing a long story but have other things to do now, have to begin an article which should have been completed 3 days ago. Vow! it is almost 5 decades ago, must be 1962-63, I was a 7-8 year old kid and was living in a "pre-modern rural" north India under transition. Market had made   entry but was marginal. agricultural implements were  precious to farmers. I found a harrow in my orchard. I contemplated about possible passers by and went around finding its owner in the village and returned and earned the nick name PAGALA (mad boy). Twice I got mysterious money (and was of great help in the time of need) which could not be returned as do not know whom to.  During my undergraduate days  (1972-74) at University of Allahabad, there was a money order of Rs.200 (average monthly expenses of a middle class hosteler) that was received by my room-mate and hence I could not know the sender's address.  Similarly some time in mid-90s one day when I reached home (on my motor bike), I found a 100$ note in my jacket pocket, where from it came remains a mystery for me.  [०१.०२.२०१३०)
Whether there should be separate sports league for homosexuals? This question smacks of sexist racism, the homosexuals are ordinary people like everyone else and sex is 2 persons mutual affair and one has to do so many things in life apart from sexing. Its not 24x7 affair,never a priority for any creative person. . Respect the differences of sexual orientation and friendly co-exist. All the ideologues and their tutelage define differences in terms of (superior/inferior ) inequality and using the circular logic, prove the inequality with the same definition. counter-inequality is as bad as the original. [०२.०२.२०१३]


प्रहार के बावजूद यह बहार ही है. मैं जब से शुरू हुई तब से जग रहा हूँ. आम के नीचे मेरी झोपड़ी पर वारिश कमने/थमने के बाद भी थोड़ी देर टप-टप के नीचे बैठा, बहुत काम होने के बावजूद ३-४ चाय/कहवा के साथ सिर्फ बरसा-बहार का आनंद लेने में रह गया. हा हा . बचपन में विलुप्त हो चुकी मक्के की रखवाली की मचान की बारिश की बहुत दिनों बाद याद आ गयी. क्या एडवेंचर का एहसास होता था उस उम्र में. छप्पर पर बूंदों की टाप-टाप कितनी संगीतमय लगती थी, यह अलग बात है कि संगीत की मेरी समझ शून्य है. कवि-ह्रदय होता तो कविता लिख देता. [५.०२.२०१३]

कैसे होंगे ये टेढ़े दरवाजे सीधे? आज से ४१ साल पहले कबीर की शादी सोमा से हुई. कबीर की उम्र १७ से कुछ कम थी.१२वी की परिक्षा देकर हास्टल से घर पहुंचा तो शादे के कार्ड छाप गए थे, उसने विरोध किया किन्तु इतना नहीं कि टल जाती   शादी . शादी के पहले और बाद में ३ साल तक वे और उर्मिला एक दूसरे को न देखे थे न जानते थे, उर्मिला ने द्वार पूजा के समय छत से अपने सपनों के आज्कुमार को छिप कर छत से एक झलक देखा था. ३ साल बाद गवाना आया और दोनों का परिच्छे सीहे विस्तार पर ही हुआ. और १०-१५ दिन साथ बिताकर (मुआकातें रत में ही होतीं, यही रिवाज़ था) कबीर वापस हास्टल चला गया और आपात काल में जेल चला गया १० महीने के लिए और जेल से छूटने के बाद दुबारा गिरफ्तारी से बचने के लिए दिल्ली आ गया और आपातकाल के बाद वहीं पढाए करने लगा.  साल- छः म्म्हीने में गाँव जाता और 8 साल बाद बेटी हुई. कबीर के जीवन में उथल-पुथल के चलते अगले  ४ साल वह दिल्ली में अकेले रहा और fir पत्नी-बेटी को साथ लाया. अब उस लडकी की शादी होने वाली है और उसे मालुम नहीं कि वह अपनी सबसे प्रिय बेटी के बिना कैसे जी पायेगा. ससुराल भी इल्ली में ही है और बेटी कहती है वह अक्सर आती रहेगी लेकिन कबीर उदास है, कब बंद होगा सी-सिला बेटियों की बिदाई का? [


१८५७ का विकराल किसान विद्रोह
हिन्दिस्तान में जन सैलाब का प्रथम आरोह
रख कर हल उठा लिया था हथियार किसानों ने
साथ दिया जिनका सेना के विद्रोही जवानों ने
हिल गया था तख़्त-ए-लन्दन लक्ष्मीबाई की हुंकार से
लक्ष्मी की तेग और तात्यां की तलवार की धार से
जीत लेते  जंग-ए-हिन्दुस्तान किसान और जवान
पहुंचते न अंगरेजी सेवा में गर सिंधिया और निजाम
शहादतें जातीं नहीं बेकार लाती हैं कभी-न-कभी  रंग
तात्यां की प्रेरणा रहेगी सदा किसान-मजदूरों के संग
लड़ेंगे जब मिलकर वे आज़ादी का अगला जंग
शहादतें सत्तावन की दिखाएंगी अपना असली रंग
तात्या टोपे को क्रांतिकारी अभिनन्दन
 सत्तावन के शहीदों को इन्किलाबी सलाम
[ईमि/०३.०५.२०१३] 

शैल और हेमंत,मुझे कुछ काम है लेकिन तुम दोनों ने फंसा ही दिया. मेरी एक खो गयी कहानी का पात्र है जिससे कुछ भी, हाँ नहीं के जवाब वाले सवाल भी, पूछो तो वह उसपर पूरी कहानी सुनाने लगता था. ईमि की कहानी यह है कि एक बार मैं एक पत्रिका में नौकरी करता था. किसी अंक में यदि एकाधिक लेख लिखा तो कई बार ईश मिश्र की बाईलाइन देना ठीक नहीं लगता था और अपने शब्दों का मोह भी होता है तो दूसरे लेख के नीचे ईमि की बाईलाइन दे देता. जब मेरी दूसरी बेटी पैदा हुई तो नाम के पीछे कौन मशक्कत करे, ई को इ के दिया और मि को मा और उसका नाम इमा रख दिया. हेमंत के साथ कवि-कर्म के रिश्ते की भी एक रोचक कहानी है, लेकिन फिर कभी. [२७.०९.२०१३]

You are getting mew wrong. What I am saying is this that where one is born is matter of biological accident and one has no role in that, therefore there is nothing tom be proud or ashamed of it. What is important is that where ever you are born how do you comprehend the history. Education should, though it does not, help people to apply mind and transcend the identity of the biological accident and create a new identity based on rational thoughts.
29.11.2013

इस कविता (?) में मैंने तुकबंदी का मोह छोड़ने का प्रयास किया है.[प्रश्न-चिन्ह इसलिए कि ये पद्यात्मक वक्तव्य कविता की परिभाषाओं के अंतर्गत आते हैं कि नहीं, मैं निश्चित नहें हूँ? मुझे तो काव्य-शिल्प के कायदे कानूनों का कोई कनीकी ज्ञान है नहीं] मुझे लगा की यदि वक्तव्य को गेय बनाया जा सके तब तो लय और मीटर का ध्यान रखना आवश्यक है, यदि गेय न बनाया जा सके तो तुक के चक्कर में शब्दों के सीमित विकल्पों को और सीमित क्यों किया जाए. मित्रों की राय का आभारी रहूँगा. [भरत! कितना अच्छा बच्चा(बुड्ढा पढो) बन गया हूँ न?] {०३..०५.२०१३}

नहीं मित्र, हम-आप जैसे लोग न तो मौकापरस्त हैं न  निकम्मे.  पूंजीवाद में एलीनेटेड श्रम की अभिशप्तता  तथा इतिहास की तेज रफ़्तार और शासक-वर्गों की वैचारिक पैंतरेबाजी के सही आंकलन की कमी एवं विक्सित पूंजीवादी देशों में वर्ग-चेतना की दयनीय दशा के जतल मकडजाल के चलते हम अभी किंकर्तव्यविमूढ़ हैं, मैं तो अनंत आशावादी हूँ और पोरी उम्मीद है की स्थितियां तेजी से बदलेंगी और यह मकडजाल भस्म हो जाएगा. जनवाद के रास्ते में सबसे बड़ी बाधा है, विशाल मध्यवर्ग. पूंजीवाद एक दोगली व्यवस्था है यह जो कहता है कभी नहें करता और जो करता है कभी नहीं कहता. यह चतुराई से अपनी कुछ privileges जो पहले सिर्फ शासकवर्गों को उपलब्ध थी उनमें से कुछ सुविधाएं यह मध्य वर्ग के साथ शेयर करता है और शिक्षित नटों-भांटों की एक बड़ी जमात खड़ा करता है जो जनवादी चेतना के प्रसार में सबसे बड़ा बाधक है. [१८.०७.२०१३]

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